Sista dagarna i Havanna

6 januari

På spanskalektionen gick vi till marknaden och tränade på orden för olika frukter och grönsaker. Vad gäller grönsaker finns här ungefär samma som hemma men det är annorlunda med frukterna. Jag vet inte ens vad många av dessa frukter heter på svenska! Och jag kommer att komma hem utan att veta vad t.ex. äpplen och päron heter. Fast nu vet jag ju i och för sig redan vad äpplen heter: manzanas. Det fanns äpplen på supermercado 30 dec och det var nog enbart inför nyårsfirandet. Man verkar nämligen äta äpplen och druvor under julveckan och de kallas julfrukter.

Fick börja med salsalektionen vid 13 idag istället för 14:30 eftersom vi skulle på Museo de la Revolucion vid 15. Var bara jag och min lärare fram till 14 så jag fick lära mig en massa knepiga snurrar. Lite synd att min lärare inte kan någon engelska för det är svårt att fråga hur det är tänkt att jag ska göra de gånger jag inte förstår. Men för det mesta gick det bra. Å andra sidan, hur kan det gå snett när man har någon som är bra på att föra? Glad att jag inte är kille när det kommer till att lära sig nya danser. Måste vara svårt att lära sig när man måste lära att föra. Önskar att jag inte var så typiskt nordiskt stel i mina rörelser! Ser ju ut som en kratta när jag dansar!

El Museo de la Revolucion var okej. Mycket intressant att lära sig lite mer om historian som vanligt, men samtidigt känns det som att informationsskyltarna knappast var helt objektiva. Samtidigt är ju inte historia känt för att vara helt objektiv. Som man säger ”det är segrarna som skriver historian”. Det som var bäst med museet var nog de olika skyltarna ändå och fotografierna. Jag tycker faktiskt inte att det är så häftigt att se en visselpipa som använts under en strejk eller Fidel Castros gamla byxor från 50-talet. Men lite häftigt var det nog ändå att se Che Guevaras medicinska instrument. För mig känns Che nästan som en fiktiv person och då var det mäktigt att inse att han faktiskt levat på riktigt.

Nu känner jag mig rätt slut. A och jag har ätit ännu en omgång spaghetti och tomatsås i vårt hotellrum och vi planerar att gå till hotellet där vi tog ut pengar igår för att lyssna på ett band som skulle spela omkring 21.


7 januari

Det stackars bandet vi skulle se igår spelade i lobbyn på hotellet nere vid havet. De spelade bra, men eftersom de spelade i lobbybaren var det inte något vidare drag. Vi bestämde oss för att ta en taxi till Casa de la Musica i Miramar istället (finns ett i centrala Havanna med). Vi kom dit kring 22 och då hade de inte öppnat ännu, men det låg en bar bredvid dit vi gick och tog varsin öl. 23 var det insläpp till kvällens konsert. Därinne var det kallt pga mycket effektiv AC. De spelade musikvideor och sedan var det en lång väntan på bandet. När bandet väl började spela var vi rätt trötta. Tyvärr verkar det som att de har väldigt dåliga mikrofoner i det här landet eller så ställer de in ljudet märkligt för vi upplever att det ofta är väldigt skränigt ljud trots att det kan låta okej när de spelar inspelad musik. Fick prova på mina nyförvärvade salsakunskaper, hade glömt en del från dagens övningar vilket störde mig. Hoppas att jag kommer på hur jag gjorde lite senare! Vi kom tillbaka till hotellet vid 2-tiden.

Idag efter skolan åkte vi in till Centro Habana med en av de kollektiva taxibilarna för att gå på Museo de bellas artes cubano. Där hade de kubansk konst från kolonialtiden och fram till dags datum. Det var riktigt intressant att gå igenom museet som hade många bra konstverk med flertalet stilar representerade. Undrar hur den politiska konsten i Kuba egentligen ser ut. Ofta är ju konstnärer inblandade i diverse samhällsrörelser och det fanns klart politiska tavlor från 30-talet som gick i den revolutionära andan. Sedan fortsätter förstås motiven med Che, Fidel Castro och José Marti fram till nu och säkert framöver med men frågan är ifall det även finns regimnegativa verk som man inte kan se på museet? Politisk satir är ju ett vanligt motiv i konsten eller egentligen i kulturen i stort. Svårt att se den bara om man inte vet vad man ska leta efter. Hur ser censuren ut?

Efter besöket på museet gick vi vidare till Habana Vieja för att gå en sväng förbi souvenirmarknaden. Köpte en liten 2-håls-ocarina. Hade kanske varit roligare med 6 hål, men de var fulare. Sedan köpte vi vykort och satte oss på ett tehus och drack kaffe och skrev.

På väg hem regnade det ordentligt. Åkte bicitaxi till vårt ”taxi-hörn” och lyckades sedan tack och lov få tag på en kollektiv-taxi innan det började ösa ned. Vi var 10 pers i bilen och det regnade in genom bakluckan så jag blev blöt på ryggen. Sedan vet jag inte vad som hände när jag skulle betala men på något vis saknades det pengar i kubanska pesos (inte CUC som jag trodde att jag betalade med). Fattade inte riktigt vad jag betalade till slut men jag fick i alla fall ett kubanskt 3-peso-mynt där Che Guevara är avbildad så det var ju roligt.

Eftersom det regnade så mycket blev det ingen middag ute. Vi kunde inte köpa frimärken för affären var stängd så det blev inte av heller. Inte heller kunde vi hämta ut vår tvätt som vi lämnat in på morgonen för tvätterskan hade gått hem (och därmed kunde vi inte betala den heller). Vi fick syn på Pierre, Mohammed (Pierres vän) och Tore ute i lobbyn och satte oss för att ta något att dricka. Jag ville ha något annat att dricka än öl och mojito så jag bestämde mig för en margarita – men det hade de inte. Ville även äta pommes som fanns på menyn, men det hade de inte heller. Jaja… Blev till slut rätt sent denna kväll med trots att vi inte lämnade hotellet.

8 januari

Känns rätt märkligt att detta är sista dagen i Havanna. Efter knappt 2 veckor har man fallit in i någon slags rutin känns det som. Imorgon åker vi vidare till Trinidad och sedan vet jag faktiskt inte vart vi ska. Vi hade ju tänkt att vi skulle åka vidare sedan österut mot Santiago de Cuba för att sedan flyga tillbaka till Havanna för att åka hem till Sverige. Imorse gick vi upp tidigare för att fixa flygbiljetter. Detta var lättare sagt än gjort och efter att ha frågat på 4 ställen fick vi reda på att det inte fanns några biljetter kvar vare sig på lördag 17 jan eller på fredag 16 jan. Nu vet vi inte om vi kommer att åka till Santiago de Cuba alls. Det går ju bussar, Viazul kör mellan Santiago och Havanna men det tar ca 16 timmar och det kändes som en lång tid på en buss. Skulle eventuellt vara ifall vi tar en nattbuss. Vi siktar i vart fall på att hitta någon trevlig strand att spendera en eller två dagar på eftersom vi hittills inte haft mycket av sol-och-bad-semester. I och för sig har vi inte eftersträvat det heller med det vore ju trevligt att inte vara totalt slut när vi kommer hem igen.

Jag åkte hem till hotellet efter skolan och postade vykort och låg ett slag vid poolen. Sedan åkte vi med skolan till en romfabrik. Inte så bra tur direkt. Fick varken se eller veta mycket. Fast vi fick prova olika typer av rom och det var mer intressant. Köpte deras 7-åriga rom som faktiskt var god!

Kom tidigt tillbaka till hotellet och nu tar vi det lite lugnt innan vi ska packa och dona. Sedan ska vi nog äta ute på restaurang ikväll. Vi har haft en i sikte hela veckan men vi har inte tagit oss dit på grund av lite olika anledningar.

Misstänker att jag inte kommer att ha något internet alls nu under en veckas tid så nästa gång det kommer upp något här blir nog efter jag kommit hem eller möjligen när jag sitter på flygplatsen i Madrid där vi har 4 timmar att spendera. Synd att den flygplasten var så ful och trist när vi var där senast. Den lär ju inte ha blivit bättre heller på 3 veckor. Kanske inte sämre heller i och för sig.

Kommentarer

  1. Roligt att läsa fortsättningen :D Det låter som ett spännande land! *kram*

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens jobbfundering...

Tierp

ESC