Gott nytt år!

30 dec

Spanska på förmiddagen och fram till klockan 13. Därefter gick vi och köpte 10 L vatten på supermercado. Idag fanns det äpplen i affären så vi passade på att köpa några. Vi köpte även yoghurt för hela 8 CUC vilket väl ungefär motsvarar 80 SEK. Skolan ordnade skjuts till stranden men tyvärr var det mulet och väldigt blåsigt. Efter en stunds tvekan valde jag att ta mig ett dopp ändå och hoppas på att det inte skulle vara alltför kallt sedan när jag kom upp ur vattnet. Mmmm…. Det var faktiskt riktigt varmt, snäppet för stora vågor, men härligt. Buss tillbaka vid 18-tiden så vi hann ta en mojito i strandbaren. Förutom jag och A var där även med på turen Pierre, en pensionerad kanadensare från vår spanskagrupp och en norsk kirurg vid namn Tore.

Åt middag med Pierre och Tore på en restaurang här i Miramar. Servicen var inte alls så bra men jag åt en hyfsad fiskrätt. A kände sig lite dålig så hon stannade på hotellet och åt vår egen mat och vilade.

31 dec

Efter dagens lektion tog vi en taxi av den lite dyrare sorten till busstationen i Vedado nuevo och bokade resa med Viazul (kubanskt bussbolag). Vi har bokat att åka till Viñales över helgen och sedan reserverade vi även plats för att ta oss till Trinidad nästa fredag. Bäst att dubbelkolla till helgen när vi ändå är på busstationen att vi verkligen har plats till Trinidad.

Sedan åkte vi till Habana vieja och kikade lite på souvenirmarknaden. Åt pizza på en restaurang, fick återigen vänta toklänge på maten eller på att ens få en meny. Okej mat. Många turister bland annat ett gäng svenskar. Efter maten försökte vi fota lite men det började nästan bli mörkt så vi letade oss till taxihållplatsen. Där var det full huggsexa om bilarna men vi träffade på några colombianer som också skulle till Miramar och hängde på dem som hade lite enklare att få tag på en bil tack vare att de ju kan spanska.

Lägger inte upp några bilder idag. Ska göra mig i ordning för kvällen och sedan ska vi ut och se om vi kommer in på en jazzklubb i Vedado. Kommer vi inte in drar vi nog till Habana vieja och letar upp någon trevlig bar på något av hotellen.