Några dagar till

1 januari

Feliz año nuevo!

Sovmorgon på förmiddagen efter att ha kommit hem vid 6-tiden i morse. Lugn eftermiddag vid poolen på grannhotellet Hotel Occidental. Lagade mat hemmavid till middag och sedan åkte vi in till Vedado och Tribuna de antiimperialista som ligger just framför the US office of special interest. Där var det show kvällen till ära, som tidigare sagts firas 50 år av revolution. Först var det några nummer från den kända nattklubben Tropicana med kvinnor med plymer på huvudet och allt. Synd bara att de showade i markplan vilket ledde till att jag och knappast så många andra heller för den delen såg något. Därefter spelade en salsastjärna vid namn Paulo F.G. Mäktigt att stå i den stora folkmassan när så många kan texten men även lite trist när man inte själv känner igen en enda takt. Vi var rätt trötta så vi åkte hem tidigt, omkring 24.


2 januari

Efter dagens spanskalektion åkte vi till busstationen. Denna gång hade skolan ringt efter taxin och kanske just därför körde den på taxameter. Därmed hamnade priset på 3,25 CUC istället för 8 CUC. Vi hann med ännu en pizza innan vi satte oss på bussen till Viñales. Bussen hade AC och var faktiskt riktigt bekväm. Ca 3 timmar senare var vi framme och vi blev mötta vid busshållsplatsen av en man som driver ett casa particular tillsammans med sin fru. Vår spanskalärare hade tipsat om dem och ringt och sagt till dem att vi var på väg. Vårt värdpar kunde inte mycket engelska så vi fick hanka oss fram på spanska. Deras granne däremot kunde engelska och hon förklarade för oss att ytterligare en granne var guide och kunde ta med oss på en tur nästa morgon. Vi träffade honom och kom överens om att ses nästa morgon klockan 8:00.

Fredagkvällen åt vi mycket och gott på vårt casa och sedan gick vi upp till stans centrum där ett band spelade på en krog. Som vanligt gick vi ut för tidigt och fick vänta åtminstone en timme innan de började spela. Vi blev inte kvar så länge eftersom vi kände att vi skulle upp relativt tidigt nästa morgon.



3 januari

Rundtur på förmiddagen. Vi gick förbi en massa åkrar där man odlade tobak, ananas, bönor med mera. Fick vid två tillfällen se hur man gjorde cigarrer och möjlighet att provröka dem. Vi besökte även en grotta. Var en hel del annat folk ute och gick varsina turer, bland annat ett gäng danskar. Överallt i det här landet verkar det springa lösa hundar omkring och så även här. Men inte bara hundar utan även en gris eller flera kunde komma brakande genom ett buskage.

Efter rundturen promenerade vi upp till stadens hotell La Ermita och spenderade eftermiddagen vid poolkanten. Brände mig en smula under dagen men hade ju smort in mig flera gånger under dagen duktig som jag var så det var inte så farligt.

Återigen brakmiddag på vårt casa och sedan var vi så slut och fullproppade med mat att vi somnade på sängen och orkade knappt gå ut vid 23 som vi tänkt. Vi gick upp på byn vid 24 en sväng men det var inte så mycket som hände även om det var mycket folk ute så vi gick tillbaka och sov.



4 januari

Strövade runt i Viñales under förmiddagen och fram till dess att bussen gick vid 14-tiden. Pratade lite med en svenska som just kommit dit som hade läst spanska i Ecuador och sedan skulle åka vidare till Mexico.

Bussresan hem gick bra men jag hade blivit förkyld och satt och snörvlade. När vi kom fram till Havanna kände jag mig illamående och inte särskilt pigg. Taxi tillbaka till hotellet verkade kosta 8 CUC men när vi frågade om vi kunde åka på taxameter fick vi åka för 5 CUC. Fast då hade vi även gått några meter från busstationen (där även taxigaraget ligger).

Mådde mer och mer illa men lyckades äta middag hemma på hotellet. Gick sedan och la mig. Sedan väntade en lång natt för A och mig där jag klarade mig enbart en kräkning medan A plågades av magsmärtor därtill.



5 januari

A stannade hemma från skolan eftersom hon kände sig matt och tagen från nattens hemskheter. Själv hade jag förbättrats under morgonen och kunde sova några timmar. Idag var det betydligt mycket mer folk på skolan jämfört med vad det var förra veckan. 4 st nya i vår grupp. Efter spanskan följde jag med 3 schweizare till ett café och åt en sedvanlig pizza och drack en TuCola. Därefter var det dags för första salsalektionen. Vi var många som ville lära oss salsa. Det var inte så svårt det vi gick igenom idag. Tycker faktiskt att salsa påminner om att bugga. Ska ta en till lektion imorgon och sedan får vi se hur jag gör. Vill inte lägga ner alltför mycket pengar på den här kursen. Det känns som att det viktigaste är att lära sig grundstegen och sedan gäller det att försöka öva på att dansa med folk så mycket som möjligt.

Börjar på det stora hela ha ångest över hur mycket pengar det går åt här. Var tvungen att gå och ta ut pengar idag och det kostade över 100 kr i uttagsavgift och jag fick inte ut mer än 450 CUC från kontot. Det kommer inte att räcka. Har nästan gjort slut på de 400 euro (ca 470 CUC) jag hade med när jag kom hit och det bara på en dryg vecka. Fast jag har i och för sig redan betalt bussbiljetten till Trinidad. Mycket är väldigt dyrt här och det svider i en snål tjejs plånbok när man måste betala mer för saker här än hemma. Idag har jag inte gjort av med så mycket pengar så det känns ju bra. Ska väl förverka några minuter på mitt internetkort i och för sig. Internetuppkopplingen kostar 8 CUC/timme så därför försöker jag vara ute så få minuter som jag bara kan.

Kommentarer

  1. Skönt att ni blev snabbt bättre i alla fall.

    Det var läääänge sedan jag dansade salsa, men ja, det liknar bugg förutom vart man har tyngdpunkten då förstås...

    *kram*

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt ni verkar ha det (förutom magproblemen och förkylningen förstås)! Jag blir ganska avundsjuk. Men..., jag får väl nöja mig med att vi har en riktig vinter med vit nysnö :)

    Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens jobbfundering...

Tierp

ESC