Miljö och sånt

Mitt nyårslöfte är att försöka vara mer ekologisk och miljömedveten. Tackar bror och svägerska för inspiration. Har lånat en bok på biblioteket - Den onda badankan. Känns som att det kommer att bli jobbig, men nyttig, läsning. Klart man blir mer medveten när man har en liten en hemma. Plötsligt tänker jag mycket mer på material etc. Överväger starkt att köpa tygblöjor, har lagt bud på några på tradera. Hade tankar på det redan under graviditeten, eller kanske innan dess med, men har inte blivit något inköp. Ännu.

Idag kom det en ny rapport från Livsmedelsverket om tungmetaller i barnmat. http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Fortsatta-problem-med-vissa-tungmetaller-och-mineraler-i-barnmat/ Låter inte bra alls. Pratade mat med BVC i förrgår. Har ambitionen att laga mycket mat själv, men man får väl se var man landar. Ambitionen kommer i vart fall vara att laga egen barnmat. Blir intressant om jag ska laga kött och kyckling, det har jag ju aldrig gjort om man bortser från hemkunskapen i högstadiet.

Har på morgonen kört en tvätt av oanvända mjukdjur. Uppskattar när de kan köras i maskin. Känns bättre det är leksaker som bara kan yttvättas. Fast, kanske går det att köra dem med i tvättmaskin, de vågar bara inte skriva det ifall de skulle gå sönder? Å andra sidan är det ju ingen höjdare om de går sönder eller rostar inuti och sedan äter T upp det...

Här sitter i alla fall tre nybadade kompisar och väntar på att bli torra

Kommentarer

  1. Jag är inte bara miljöinspektör, jag är mormor också. Och det känns bra i hjärtat att du engagerar dig. :)

    SvaraRadera
  2. Smådjuren ser verkligen kompisaktiga ut där de sitter i fönstret!

    Vi verkar nu vara minst två hushåll som köper ekomjölk på Konsum i Ursviken och därmed har de också möblerat om kylen så de står bättre till. Jag hoppas bara att de även kan sluta med dumheterna att köra ut mjölk från Dalarna till övre Norrland.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens jobbfundering...

Tierp

ESC