Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Jonasson

Efter ett långt och synnerligen händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på det äldrehem han tänker ska bli hans sista anhalt på jorden. Problemet är bara att hälsan vägrar ge vika, och en dag bär det sig inte bättre än att det är dags för honom att fylla tresiffrigt. Pompa och ståt väntar, med kommunalråd och lokaltidning på plats. Ett spektakel så oönskat av Allan att han i stället kliver ut genom fönstret. Därmed är han på rymmen från sitt eget födelsedagskalas. I hastigheten råkar Allan få med sig en väska som han bara skulle vakta ett slag och strax har han både tjuvar och poliser efter sig. - från bokens baksida

Hur många har egentligen läst denna bok? Jag har aldrig sett en och samma bok på samma ställe så ofta. På tunnelbanan har det hänt att jag sett tre personer sitta och läsa i varsitt exemplar på de närmaste 16 sätena. I väntrummet på jobbet ser jag den rätt ofta också. Jag var kanske måttligt intresserad ändå av att läsa boken, men det blev av eftersom jag lånade den av min far. Jag fann boken rolig, underhållande och trevlig i största allmänhet. Det är en ytterst fantasifull historia och det är främst den alternativa förklaringen på historiska händelseförlopp och porträtt av historiska personer som roar. Apropå alternativ förklaring av historiska händelser är det ju vad ett studentspex ska presentera och det känns som att det är många historier i boken som skulle funka som grund till ett spex. Jag rekommenderar boken som jag tror passar en bred publik (verkar så med tanke på hur många som läst och läser den) till alla de som inte ännu läst den...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens jobbfundering...

Tierp

ESC