ESC

Okej, här kommer alla bidrag. Förenklade betygsättning genom att helt enkelt gradera x, 0 eller +. Utslagna brunfärgade.

Semifinal 1

1. Österrike - Poplåt som inte gav något intryck. 0

2. Estland - Ballad som framfördes på hemspråket. Fint men inget som sticker ut. 0

3. Slovenien - Elektronisk låt som inte funkar som live-nummer. x

4. Kroatien - Ett gäng herrar som framförde en låt på hemspråket i fin stämsång. Gillade detta. +

5. Danmark - Är lite svag för såna där säckpipebandstrummor. De tillsammans med flöjtslingorna får mig att tänka på Irland eller Skottland. Fint bidrag. +

6. Ryssland - Bra ballad som jag hade lite förhoppningar om efter inför-programmet. Tyvärr räckte den inte hela vägen. 0-+

7. Ukraina - Känns som att låten aldrig börjar, men den har något ändå. Gillade den inte till en början, men har vuxit. +

8. Nederländerna - Sympatiskt och filmiskt. +

9. Montenegro - Känns som något från början av 00-talet. x

10. Litauen - Blek låt som inte gav något intryck. 0

11. Vitryssland - Varken låten eller artisten känns "äkta". Brun-utan-sol? x

12. Moldavien - Märkligt nummer. 0

13. Irland  - Påminner om någon annan låt. Kanske lite likt Sveriges bidrag? 0

14. Cypern - Inget intryck. 0

15. Belgien - Var det bra med den där dansen? Känner mig tveksam till text i bakgrunden. Men okej låt. 0-+

16. Serbien - Läskiga outfits! 0


Semifinal 2

1. Lettland - Känns som en brittisk grupp från början av 00-talet. Catchy men daterat. 0

2. San Marino - Blek låt. Onödigt att man byter till upptempo efter halva. 0

3. Makedonien - Hade förmodligen varit en bättre låt om man skippat att lägga dansbeat över. x

4. Azerbajdzjan - Får ett plus för koreografin. Helt okej låt. 0-+

5. Finland - Sticker ut bland de andra bidragen. Känner mig ändå lite kluven. 0-+

6. Malta - Gulligt bidrag, men inget bestående intryck. 0

7. Bulgarien - Eh... Blev lite för mycket där. x

8. Island - Fint och roligt att de sjunger på hemspråket. 0-+

9. Grekland - Tja, lite kul. 0

10. Israel - Helt okej ballad och roligt med de lite folkmusikliga sångkryddorna. 0

11. Armenien - 90-tal. 0

12. Ungern - Lite gullig låt, men bland de sämre sångframträdandena. 0-+

13. Norge - Nej, jag tycker faktist inte att den här är så fantastisk. 0

14. Albanien - Låter lite som ett mesigare Hoven droven eller Hedningarna. Borde ha fioler på scen istället för pukor som ändå inte används (?). 0-+

15. Georgien - Bra stegring av låten. +

16. Schweiz - Nej, inget åt nåt håll. 0

17. Rumänien - Yeah! Äntligen något som verkligen sticker ut. Tyvärr tar sången, kläderna och numret över så pass att jag inte alls kommer ihåg låten. +

Sedan har vi ju de här stackarna som inte får sina bidrag uppmärksammade på samma sätt:

Frankrike - Har inte lyssnat på hela låten, men klippen jag sett verkar lovande

Tyskland - Verkar som att de utgått från Euphoria på det korta klipp jag hört

England - Bonnie Tyler! Det var otippat, men det låter inte så upphetsande det lilla jag hört

Spanien - Kommer inte ihåg

Italien - Ska vara en ballad

Sverige - Jag gillar verkligen låten och hoppas att det kommer att gå bra, men det är ju inte Euphoria...


Vem tror vi vinner då? Kan ju mycket väl bli Danmark, men jag hoppas förstås på Robin. Tycker att startfältet är jämnt i år och falsksången lyser nästan med sin frånvaro. Roligt också att så många skickat bidrag som framförs på hemspråken.

Vill till sist påminna om några härliga bidrag som tyvärr inte vann:


Tyskland 2007



Lettland 2000


Och några som jag kanske inte tycker skulle vunnit men som jag gillar i efterhand


Frankrike 2008



Spanien 2008
(lite otippat kanske, blir lite förvånad själv. Tror inte att jag tyckte om den då)

Kommentarer

  1. Ibland kunde man kanske känna att det hade hjälpt att förstå vad de sjöng. Som Moldaviens bidrag till exempel. Varför gör klänningen så där?

    Kul att det gick bra för Ukraina. Jag gillade deras bidrag.

    I övrigt tycker jag att det var roligt att det var så hög kvalitet på sång och framföranden. Känns som att det skett en uppryckning över hela linjen.

    Tråkigast naturligtvis med Azerbajdzjans misstänkta röstfusk (ambitiöst projekt dock).

    SvaraRadera
  2. Ja, det var ju tämligen obegripligt.

    Som sagt, Ukraina växte, så jag håller med där.

    Och verkligen mycket bättre kvalitet än det varit vissa år. Knappt nån som sjöng surt mer än nån enstaka miss! Mycket bra!

    Ja, jag hörde om det på radion. Verkade ju rätt desperat! Och ambitiöst som sagt! Är det verkligen värt det kan man undra.

    Sedan gillade jag mellannumret! Kul att de vågade göra något humoristiskt istället för något stelt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mellannumret var kul. Speciellt glad blev jag av Carolas korta medverkan.
      Ibland kunde jag dock känna att det blev lite för mycket Sverigereklam, tänk samma slags pausunderhållning om det hade varit ett annat värdland. Detta gällde dock främst semifinal nummer två (Darin/Agnes).

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens jobbfundering...

Tierp