Debatt - fira jul i kyrkan

Har igår och idag sett Debatt. Att jag sett programmet två gånger, eller över huvud taget, är en slump plus att det var lite lättare att se det andra gången när en bebis inte skriker. Egentligen är jag inte så förtjust i att se det programmet, jag vet inte om jag tycker att programledaren är så bra och så blir jag irriterad när folk inte får prata till punkt. I programmet debatterades huruvida kyrkan ska få välsigna barn i kyrkan när de har sin julavslutning där osv. Det har tydligen blivit en laddad debatt. På ett sätt kan jag tycka att det är en icke-debatt. Om det nu är så att det inte längre får vara några religiösa inslag i samband med jul och skolavslutningar, t.ex. att man inte ska sjunga psalmer etc, så ska inte heller skolan vara i kyrkan och så är problemet löst. Att kyrkan är en "fin lokal" med "bra akustik" eller andra argument håller inte. Väljer man att vara i kyrkan så räkna med att det ska vara kristna inslag, något annat vore konstigt tycker jag. Tycker också att det är märkligt att resonera som en på programmet, en rektor, gjorde. Hon kunde inte se det konstiga i att sjunga "ära vare Gud i höjd" på skolan och samtidigt låta bli att lägga skolavslutningen i kyrkan pga det religiösa inslaget. Om det ska vara religionsfritt får man väl löpa linan ut? Eller? Om man vänder på det, skulle det inte kännas lite märkligt att sjunga sånger som ärar andra gudar i skolan? Skolan kanske inte ska fira jul? Och sedan kan man ju undra ifall man verkligen ska ha påsklov också.

Kommer plötsligt att tänka på att vi sjöng en alternativ text på luciatåget i bönhuset när jag var liten. Vi sjöng inte om Sankta Lucia utan sjöng istället "Jesus vår konung". Var det en anpassning till att vi inte är katoliker? 

Förresten så får man skriva både över huvud taget och överhuvudtaget. Har funderat på det ett längre tag, men nu har jag äntligen kollat upp det.

Kommentarer

  1. Debatten verkar ha förekommit lite överallt de senaste veckorna. Jag tycker att man ska veta varför man har skollov, till exempel. Det är ju inte någon naturlag att läsåret ska vara delat i två terminer och så vitt jag vet är inte skolåret utformat från vad som skulle vara bäst ur inlärningssynpunkt.
    Vad är det då som gör att vi ska ha jullov?

    Jag tror att det är svårt att hålla skolan helt religionsfri när så mycket av läsåret fortfarande planeras efter gamla kristna eller förkristna högtider. Jag har också svårt att se någon nytta med att man inte berättar om var traditionerna kommer ifrån. Hade inte jag deltagit i majoritetens seder och bruk hade jag ändå velat veta lite mer om dem.

    Det är dock inte skolans sak att bidra till att främja en viss religion (är det så det är sagt?) och då kan inte heller kristna skolavslutningar hållas. Man kanske kunde tänka sig att man lät kyrkan anordna en frivillig ceremoni i anslutning till skolavslutningen, antingen efter eller som ett alternativ till skolans avslutning. Då borde väl alla kunna komma överens?

    Skönt också att få veta att man kan skriva överhuvudtaget på båda sätten, jag tycker det är ett sådant uttryck som man alltid känner att man skriver fel.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens jobbfundering...

Tierp

ESC