Hilmer 9 mån

Vikt nu: 7835 g (17/9)
Längd nu: 70 cm (17/9)

Äter: Bröd till frukost. Bröstmjölk, äpple eller grötpinnar till mellanmål. Plockmat till lunch vid 11:45. Mellanmål som ovan, ca 14:00. Middag vid 17-18, plockmat samma som vi äter. Om det finns tid innan läggning välling. Ammas vid läggning kring kl 20:00. Vaknar och äter vid 23, 3 och 5-6. Haft en del väldigt snuttiga nätter där han vaknat mer eller mindre varje timme. Vägrar att matas annat än med nappflaskan. När han äter ur nappflaska äter han intensivt först och sedan är han inte så sugen på att bli matad nåt mer. Äter bra om han får äta själv, t.ex. en liten potatis och 2 skivor falukorv. 
Sovtider på dagen: Vi lämning och hämtning under veckorna, så ca 8-9 och kring 13-14. Ibland även kring 16. Sover oftast längre på förmiddagen, ca 1-1½ timme, men ibland bara 30 min.
Sovtider på natten: Somnar oftast vid 20:00-21:00. Ofta genom att han kryper runt i sängen tills han lägger sig ned och somnar. Vaknar ibland på natten och somnar om genom att lägga sig på/vid mig eller Mats utan att äta.

Språk: Jollrar långa ramsor. Känner tydligt igen sitt namn. Förstår ord som "äta".
Favoritlek/aktivitet: Undersöka saker och stoppa i munnen, gärna gräs, löv och blommor och pappersbitar. Pennor är också intressant. Roligt att gå om någon håller i båda händer.
Favoritleksak: Ingen särskild. Papper och pennor och min telefon är nog intressantare.
Lärt sig nyligen: Släppte mig och stod själv i 5 sekunder för 2 v sedan. Ställde sig fritt i rummet idag. Går gärna längs med soffan.
Övrigt: Fortsätter dregla en hel del så nu kör vi dreglisar. Har gått hårt åt mina glasögon. Knäckt två skalmar. Babysimmar och verkar tycka det är roligt. Ville inte dyka förra veckan, men veckan dessförinnnan dök han mellan mig och Mats. Har fått bättre och bättre kontroll på hur han ska ligga i vattnet med armringar. Dansar när man slår på musik eller sjunger genom att gunga med överkroppen eller om han står vagga fram och tillbaka eller knixa med benen. Tycker inte om när jag sjunger högt och starkt, då gråter han.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens jobbfundering...

Tierp

ESC