Tyra 1 år

Vikt: 7850 g

Längd: 72,5 cm

Storlek på kläder: 68 - 74 cl egentligen känns det som. 74/80 vissa märken, 68 andra.

Mat: Har börjat rata barnmat på burk vilket är lite bökigt när man är ute på stan. Vill helst äta samma sak som vi gör och gärna plocka bitar själv. Verkar inte så förtjust i mosat överlag, morgongröten funkar i och för sig fortfarande, men äter nog hellre bröd. Äter annars det mesta men favoriter verkar vara pasta och köttfärssås och pannkaka. Åt med glädje en liten hamburgare (utan dressing) på Max när vi glömt ta med barnmat. Äter mer lika oss nu när hon även får saltad mat. Slutade amma några dagar efter att hon fyllt ett år, delvis för att det inte fanns några naturliga tillfällen längre, delvis för att det inte var så kul med tänderna längre

Matintervall: cirka varannan- var tredje timme

Sovtider på natten: Somnar ca 20:00-20:30. Gnäller när hon förstår att man ska lägga henne i sängen, men om man ger henne pandan och pratar eller sjunger lite några gånger så brukar det gå bra att gå ut ur rummet och så somnar hon själv. Sov hela natten veckan innan jag började jobba 1 okt, men när vi flyttade till lägenheten vaknade hon 1-2 ggr/natt ett tag. Sover nu för det mesta hela natten, kan vakna till och gnälla lite men somna om själv. Morgon någon gång mellan 07:00 och 09:00. Vaknar ofta till när jag ska till jobbet nån gång mellan 6:00 och 7:00, men kan ofta somna om i sängen tillsammans med M.

Sovtider på dagen: En gång på eftermiddagen. Vet inte riktigt hur det ser ut nu när jag inte är hemma om dagarna, men varierande längd på luren har jag förstått men ibland upp till 2 timmar

Blöjor: Liberos "vanliga" blöjor stl 4

Språk: Fortfarande svårt att veta om hon menar jag och M när hon säger mamma eller pappa. Olika ljud för olika djur. Har ljud för hund, katt, uggla, ko, häst, fågel, bil (eller liknande), svårt att skriva ned dem :). Säger "namnam" när det är dags för mat. Säger "titta" och pekar. Kallade ett tag boll för "bo" men verkar inte längre göra det. Säger "aaah-aah" och gapar när man säger att det är dags att borsta tänderna. Förmodligen för att jag brukar sjunga "Jag är en tandborste" när jag borstar.Säger "taht" när hon får eller ger något av/till någon"
Förstår: Mer och mer. Klappar på magen, nyper för näsan, håller i öronen när man säger respektive kroppsdel. Snurrar om man säger snurra, stampar fort om man säger "snabba fötter", går baklänges med små steg när man säger "backa"

Favoritlek/aktivitet: Bläddra i tidningar och böcker. Innehållet är inte det viktiga utan det är att bläddra. Mycket praktiskt när hon sysselsatte sig en halv gudstjänst med att försöka bläddra igenom en psalmbok en sida i taget (hon tog nytt tag om hon fick med mer än en sida). Gunga. Gömma sig bakom ryggen om jag sitter på golvet och så vrider jag mig åt ett håll i taget och då går hon åt andra hållet så jag inte ska se henne. Lägga saker i påsar och lådor (M hittade i veckan mobiltelefonen i återvinningen osv)

Favoritleksak: Duplo-klossar är roliga även om hon inte kan sätta ihop dem. Små mjukdjur att gå runt och krama

Skrattar åt: Bli jagad. Gunga. Bus

Lärt sig nyligen: Började gå sista veckan i nov, dvs när hon var lite drygt 11 mån. Snurrar när hon ska dansa.

Övrigt: Fått en sjunde tand någon dag efter födelsedagen. Känns som att hon blivit mer "pappig" nu sedan jag börjat jobba. Tyvärr verkar hon jätterädd för duschen, kanske framför allt duschmunstycket (även när det inte kommer nåt vatten). M försökte bada med henne på simhallen i veckan, men hon hade mest klamrat sig fast och skrikit. Synd när det gick så bra på babysimmet innan det lååååånga sommaruppehållet kom :(

Kommentarer

  1. Alltid lika roligt att läsa utvecklingen! Skrattade till när jag läste om Bibel-bläddringen. :D Synd på att simhallen inte är lika rolig längre, men det kanske går över?

    Psst... jag misstänker att du råkat skriva lite fel om när hon började gå... ;)

    SvaraRadera
  2. Vad härligt! Hoppas att det löser sig med badet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens jobbfundering...

Tierp

ESC